20 mars, 2009

04.27

Klockan är 04.27 och jag är fortfarande vaken. Det är ovanligt för att vara mig nuförtiden måste jag erkänna.. jag har blivit för gammal och för upptagen med jobb för att orka hålla på och vara uppe och flamsa på nätterna:)

Nu har jag i och för sig inte flamsat så mycket ikväll, endast hälsat på lillebror och sett en lite för lång film för att ha börjat så sent.. Filmen var härlig i alla fall - Into the Wild heter den och handlar om en kille (Chris) som gör sig av med allt han har för att sticka upp till Alaska och leve ensam ute i vildmarken någon slags jakt på det enkla, vackra och sanna. Var en sann berättelse och en mycket berörande film, och karaktären hade en del skön insikt. Ändå behöver man inte vara en rocket scientist för att se att bortom romantiken i denna vackra film finns en karaktär som egentligen är en ganska ung naiv idealist som driven av bitterhet mot sina föräldrar. Bäst var i alla fall precis innan slutet, då Chris får sin bästa insikt av alla där ute i vildmarken - att allt det vackra han eftersträvat i slutändan inte betyder något om han inte har någon att dela den med.

Det fick mig att tänka på att egentligen är ingen människa lycklig eller tillfreds helt i sin ensamhet. En del kanske behöver dra sig undan, ha tid för sig själv, tid att bearbeta och komma bort från allt ljud. Men precis som i filmen så kommer man nog efter några år tillsist till insikten att man egentligen helllre skulle dela det hela med någon. Så som jag ser på det ligger det till så för att alla människor är skapade för relationer och däri först och främst för relationen med Gud. Många har kanske inte insikten just att den där känslan att vilja vara i tvåsamhet hellre än i ensamhet har sitt ursprung i Gud, men jag är övertygad om att alla känner av det mer eller mindre och på sina egna sätt fyller detta behov med ett eller annat. Jag skulle bara önska att fler fyllde det med relationen till Gud..

Jag läste en artikelDagen idag om att kristna modebloggaren Clara ifrågasatt RFSUs syn att kondomer är lösningen för "säkert sex" och att unga upp till 25 år borde får gratis preventivmedel. Hennes tes gick i Påvens anda att avhållsamhet är bättre än halvsäkra lösningar som ändå inte ändrar på destruktivt beteende eller får unga att tänka om och ta mer ansvar.

Jag håller med! Absolut är ett förändrat tänkande hos unga bättre. Självklart är synen på sex i samhället idag helt förvrängd. Det är otroligt sorgligt att så många fyller sitt inbyggda behov av relationer, kärlek och bekräftelse med sex och falsk intimitet för tidigt. Men hur ska man egentligen göra någonting åt det? Frälsningen i dess fulla bemärkelse som innebär nytt liv helande och upprättelse är ju självklart den ultimata lösningen på en ändrad relationsbild och förnyad identitet, men med alla som inte är frälsta då?

Går det förstärka ungas självkänsla och ändra deras syn på sex? Eller är detta också bara en del av världens rapida stupande utför i sista tiden och kommer att kulmineras i katastrof som Wilkerson profeterat? Är det en ok grej för en kristen att dra sig undan från allt och bara sticka ut i ödemarken och lämna världen åt sitt öde som Into the Wild killen?

Vad tycker du?

Thohopp å gonatt
Em

Inga kommentarer:

 
SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen BlogRankers.com Jesussajten.se Clicky Web Analytics 1000lankar.com - gratis länkkatalog Blogg listad på Bloggtoppen.se Filosofi/Religion Religion