25 mars, 2009

Väckelse - syns inte det??

Idag blev jag tillfrågad på mitt arbete (i församlingen där jag jobbar) om jag var intresserad av att pröva på någonting som skulle innebära ett nytt förtroende från min församlingsledning. Självklart sa jag ja - alltid glad över mer vad gäller församlingen och att sprida evangelium till de förlorade. Det kom sig lägligt nu också tycker jag eftersom jag haft extra mycket "evangelie sug" och lite "prediko-myror i byxorna" för att inta nya områden de senaste veckorna. Jag vill leva mer radikalt!!

Angående radikalitet så läste jag på Dagen idag om en gemenskaps träff som hölls på ÖMS i helgen med temat "gemenskap i splittringens tid". Artikelns titel var "Unga lockas av ett radikalare liv" och i Dagens ledarblogg ställer Håkan Arenius frågan om det inte är dold väckelse på gång. Nu vill jag inte vara en sån där negativ skribent som klagar på allt eller hittar något att kritisera i varenda artikel, så det är inte var jag är ute efter.. Men när jag läser det här så kan jag inte hålla mig från att undra om inte hela grejen med väckelse är att den syns och märks?

I den radikal reformatoriska bloggen ifrågasätter Jonas varför man envisas att kalla det här (och mycket annan väckelse) för "ungdomsrörelse" när det i själva verket handlar om 30 plussare som samlas. Jag vill väl inte gå in så mycket mer på just det, men jag funderade i samma banor när jag läste att mötet var arrangerat av Magnus Malm som startade tidningen Nytt Liv 1975 och inte alls är ungdom. Om det här nu är "någonting på gång" bland ungdomarna så undrar jag varför inte någon av dessa drog ihop det här mötet?

Sen funderar jag på vad som egentligen pratas om som radikalitet här.. Självklart känner jag inte de som samlats så jag vet inte vare sig de är radikala i sin tro eller ej, så det här är inte en kritik mot någon personligen, men när Jesuslikhet definieras i att klumpa ihop sig och leva i omoderna i kommuniteter och radikalitet definieras i att samlas i grupper för att samtala om fördelar och motgångar i all leva i en kommunitet, ja då tycker jag orden har tappat sin rätta innebörd eller så har de kristna som använder dem förlorat förståelse för vad begreppen handlar om.

Dagens artikel skriver: "Förutom storsamlingar då Magnus Malm eller någon annan bidrar, samlas smågrupper för att samtala om frågor eller dela erfarenheter. Vad gör man när föräldrar tycker det är svårt att besöka en kommunitet? Hur bör ledarskap fungera? Kan man leva i kommunitet med helt olika personligheter"

Förlåt mig om jag misstagit mig, men jag trodde att radikalitet betydde att brinna för någonting så mycket att man inte kan hålla det för sig själv. I kristen bemärkelse; att vara så fylld av Jesu kärlek att man bara måste berätta för människor vare sig det passar sig riktigt eller inte. Att stå upp för sin tro på ett sätt som i andras ögon ses som "modigt" men ur den radikales synvinkel är en självklarhet och ett brinnande "måste".

Sen när säger Jesus till oss att gå ut i hela världen och ha på oss likadana sandaler som han och sitta i en ring på golvet och äta?Eller när säger åt oss att vi ska bo i församlingskollektiv som den första församlingen och vi ska göra det ännu mer.. (ok jag generaliserar, men det gör jag för att göra min poäng tydlig.)

Det är lätt att blanda ihop Kristuslikhet med fysiska attribut eller att tänka sig en Kristuslikhet utifrån ett liknande lidande. Men vart går gränsen i så fall? Stigmata är ju hos katolikerna inget okänt begrepp och hundratals är de som i längtan efter "kristuslikhet" hänger sig själva på kors och uthärdar samma lidande. De flesta av oss evangelikala kristna har ju inget problem med att förstå vad det handlar om när Jesus säger åt oss att "ta vårat kors och följa Honom" eller när Paulus säger åt oss vi är förenade med Kristus" genom en död som hans", men vi verkar ha svårare att fatta vad Kristuslikhet är och hur vi ska tolka Jesu uppmaning till oss.

Står det inte att vi ska gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. At vi ska gå ut och bota sjuka, driva ut onda andar. Att vi ska göra likadana under som Hans och ännu större?

Visst är det märkligt att har lättare att identifiera oss med Hans smärta, lidande eller enkelhet och hellre vill efterlikna Honom där än bära ut det glädjebudskap och leva ut den seger Han vann åt oss genom sitt lidande.

Peace
-Em

6 kommentarer:

Anonym sa...

Emma jag håller med dig om att det (ännu) inte handlar om en väckelse...(Väckelse bör ju vid sidan om det sociala/rättvise engagemanget även kännetecknas av omvändelse, helande etc) men om du vill fördjupa dig i kommunitetsrörelsen så kan du läsa Claibornes bok el 12 marks of a new monasticism alt gemenskap i en söndrad värld... det handlar alltså inte om en frånvänd isolerad rörelse utan en rörelse som vill finnas mitt i samhället och gestalta Kristus. gå även till http://sammankomst.wordpress.com och läs anteckningar fr svenska kommunitetsträffarnas storforum 2008-2009. mvh David

Anonym sa...

Emma! Gör du det då? Alltså går ut i hela världen osv? När väckte du upp en död senast? När drev du ut en demon senast? När väcktes en död upp i Sverige öbverhuvudtaget?

Vill inte bråka med dig, men om man har en sån syn på vad "radikal" är, och man kan verkligen ifrågasätta vad det är, ja då får man nog redovisa var man står själv i frågan.

Är du själv radikal? Hur tar det sig uttryck? Följer du den avfallna kyrkan som lever på de sk. kyrkofädernas tro eller följer du bibelns Messias? Är du radikal nog att våga stå upp för bibelns tro och ifrågasätta vissa dogmer och normer där du firar Gudstjänst?

Hur ser din församling ut? Är alla ledare EN KVINNAS MAN eller är de omgifta pch därmed diskvalificerade från tjänst. (ganska vanligt numera att pastorer är omgifta te x)

Vad predikas/predikar du? Att man kan leva laglöst om man är Messiastroende? trots att Jakob säger att en tro utan gärningar är död?

Var står du själv Emma?

/Liten lärjunge

Johan Lager sa...

Liten lärjunge. vad ska man svara på dina frågor? "Jo JAG är radikal för jag gör si & så & har väckt upp X antal döda etc"? Bara Kristus är radikal. Av nåd blir vi formade till Hans avbild. I oss själva kan vi inte komma med mycket skryt.

Intressant det där med omgifte. I USA gifte just en predikant om sig som för ca ett år sedan hade radikala tv-sändningar över hela världen med helande, uppväckande av döda, tecken och under. Och snart ska han ut i tjänst igen. Undra hur hans ex-fru och barn tänker?

Visst blir man en smula sömning av allt som händer. Kanske behöver man bli väckt?

anton sa...

Intressant inlägg!
Men ordet "radikal" kommer från latinets "radix", som betyder rot. Tillbaka till rötterna, således. Jag ser personligen ingen motsättning i att "gå tillbaka till rötterna" både rent levnadsmässigt (Apg2-4)som till Jesu undervisning om enkelhet, helande, predikan, omsorg om den fattige, frikostighet etc etc. Allt hör samman med efterföljelsen!

Vore trist om kristenheten (återigen!) delas upp kring de som "gillar kommuniteter" och de som "inte gillar kommuniteter". Kan vi inte se att vi behöver varandra och tillsammans utgör Kristi kropp?

mvh
anton

alfmarkus sa...

Gött med lite kritik som säger att det faktiskt görs FÖR LITE, att det är för mycket snack och för lite verkstad. Oftast får man ju snarare höra att betoningen på handlingar blir alltför lagisk ;)

Jag håller med dig om att det inte är läge att tala om väckelse. Lite kanske man kan skylla på Dagen och annan gammelmedia som har en tendens att blåsa upp saker som ännu håller på att skapas. Och det är olyckligt, eftersom det riskerar att underminera rörelsen till att bli mer yta än substans. Först när vi kollektivt lyckats skapa ett hållbart och konkret alternativ till Systemet, till världen, och när människor dessutom börjar bli lockade av detta på allvar (inte bara profitsökande media), kan vi börja tala om ett uppvaknande. Men kanske man kunde våga hoppas på att något är på gång iaf... :)

anton, igen sa...

...sen får vi ju inte glömma den stora ökenväckelsen på 300-talet, som ju ledde till de första kommuniteternas uppkomst! Vid läsning av Antonios Liv (Vita Antonii) är det intressant att se hans undervisning om just demoner och hur man övervinner dessa. Där finns ingen uppdelning i "andligt"/"socialt", utan det går hand i hand. Min förhoppning är att denna moderna kommunitetsiver också behåller den balansen, och framförallt: fokus på Jesus Kristus.

 
SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen BlogRankers.com Jesussajten.se Clicky Web Analytics 1000lankar.com - gratis länkkatalog Blogg listad på Bloggtoppen.se Filosofi/Religion Religion